Waarom certificeren?

Lorem ipsum dolor

U bent hier: Home / Waarom certificeren?

Certificeren

Certificeren is het door een onafhankelijke partij laten beoordelen van je organisatie op basis van een raamwerk (norm) met als doel een gerechtvaardigd vertrouwen te verkrijgen. Er zijn veel certificatieschema’s en wij beperken ons tot de managementsystemen, waarvan de meest voorkomende kwaliteit, veiligheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen zijn (Resp. ISO 9001, VCA/VCU en ISO 26000).

Aandachtspunten voor certificering:

Waarom zou je certificeren?

  • Klantenbehoeften (vraagt jullie klant er om?)
  • Klanttevredenheid ( is dit nu een probleem of kan dit beter)
  • Communicatie ( bv. imago)
  • Wet- en regelgeving

Let op

  • Certificeren is een middel, geen doel
  • De kwaliteit die jullie leveren wordt bepaald door jullie afnemers, de markt
  • Procedures vervangen nimmer gezond verstand!

Is er een handige checklist?

Ja klik hier en loop de 9 stappen door !

Waar gaat het vaak fout?

  • Geen commitment van directie/leiding (zij moeten het voorbeeld geven).
  • Geen planmatige aanpak ( ‘t is altijd druk)Ontbreken van een tijdspad (wanneer moet het draaien, druk, druk, druk).
  • De ‘would-be’-situatie wordt beschreven (we willen van alles, maar vergeten hoe het nu is, en veel is al prima geregeld, alleen niet vastgelegd).
  • Training en competentie(kunnen we dit wel zelf, of hebben we externe hulp nodig).
  • Interne communicatie (leg uit waarom je certificeert, anders gaan medewerkers zich verschuilen achter ISO of erger: hun eigen systeem maken).